Kinderen met leerproblemen weten meestal wel van zichzelf waar ze niet goed in zijn. Wat ze dan wél kunnen of waar ze goed in zijn, zien ze amper. Ze onderschatten zichzelf nogal eens. Het is aan ons, de volwassenen, om hen hierbij te helpen. Weten wat je talenten zijn, is van groot belang. Ouders en ook leerkrachten kunnen kinderen positieve emoties laten ervaren. Ze kunnen hen helpen om hun talenten te ontdekken. Dat maakt hen sterker.
Veerkrachtige kinderen zijn in staat, om bij moeilijkheden en tegenslagen, niét gebroken op de grond te blijven liggen en op te geven. Het lukt hen terug op te veren en met moed oplossingen te zoeken en door te zetten. Dat is veerkracht!
In hun boek ‘Talent gedreven onderwijs geven’ beschrijven Els Pronk en Elke Busschots zes vuistregels om kinderen veerkracht bij te brengen.
- Ontdek waar kinderen plezier aan beleven
- Ontdek waarvan kinderen uit balans raken en laat ze hun gevoelens uiten. Help ze de woorden hiervoor te vinden
- Vind de talenten van kinderen
- Betrek de mensen uit de kring van kinderen
- Stimuleer groeidenken en gebruik hiervoor zelf ‘groeitaal’
- Doe wat werkt
→ Lees ook dit bijzonder interessante artikel van de Gezinsbond en leer meer over veerkracht bij kinderen
→ Of beluister deze 3 podcasts
- Aflevering 1. Over geluk en veerkracht - een gesprek met Anne Verlinden van GezondLeven
- Aflevering 3. Veerkracht bij kinderen van lagereschoolleeftijd - een gesprek met Nele De Ganseman
- Aflevering 4. Veerkracht bij tieners - een gesprek met Sibille De Clercq van Awel
Talenten van kinderen kan je enkel ontdekken door te gaan onderzoeken waar kinderen blij van worden. Het gaat er niet om of kinderen erg goed zijn in bepaalde zaken of vaardigheden zoals voetballen, turnen of tekenen.
Talenten van kinderen kan je herkennen als een kind ergens mee bezig is en helemaal opgaat in de bezigheid. Het kost hem geen moeite, de tijd vliegt voorbij en het kind geniet zichtbaar.
Talenten gaan dus echt verder dan ‘iets waar je in uitblinkt’. Om talenten te herkennen moeten we verder kijken dan naar het oppervlakkig gedrag van een kind. We moeten nagaan waar een kind blij van wordt bij een activiteit. Wat maakt dat hij zo graag voetbalt of tekent? Gaat het om de trucjes met de bal, de interacties met de andere spelers, het overwinningsgevoel bij het maken van een goal,...? Als kinderen bezig zijn met hun ‘talenten’, dan vinden ze het meestal niet erg als iets niet lukt en ze weer moeten oefenen. Ze zetten graag door. Ze stralen ook zichtbaar als je als volwassene hun ‘talenten’ erkent en benoemt.
Luk Dewulf en collega’s beschreven 39 talenten: van “aansteker”, “bezige bij” of “creatieve maker” tot “zinzoeker”.
In het boek Talentgedreven onderwijs geven (Els Pronk & Elke Busschots) vind je een sneltest om de top 8 talenten van je kind te leren herkennen.